Het servicepunt bij Ons Tweede Thuis: verslag van de medewerkerreis!
Collega Mathijs helpt Ons Tweede Thuis met het inrichten van een Integrale serviceorganisatie. Lees hier meer over zijn aanpak.
Collega Mathijs helpt Ons Tweede Thuis met het inrichten van een Integrale serviceorganisatie. Lees hier meer over zijn aanpak.
Google “lean” en je krijgt ongeveer 1,45 miljard hits. Google “lean en medewerkers” en je krijgt er ongeveer 1,1 miljoen. Verrassend?
Betrouwbare financiële gegevens en nauwkeurige analyses vormen de ruggengraat van besluitvorming voor zorgorganisaties.
Dat er enorme uitdagingen op de zorg afkomen waaronder vergrijzing, personeelstekort en financieringsvraagstukken hoef ik niemand meer te vertellen. Maar dat de effecten hiervan steeds zichtbaarder en tastbaarder worden betreft wel een nieuw gegeven.
Onze visie: Lean is een verandering, geen trucje. Zoals elke verandering betekent dat in de praktijk vallen en opstaan, leren en doorgaan.
Eind 2023 kopte de NOS met het artikel “Roep om terugkeer verzorgingshuis steeds luider: 'Thuis wonen is doorgeslagen'.”
Zoals bekend staan de zorgorganisaties in Nederland de komende jaren voor grote uitdagingen. De zorgvraag groeit fors en tegelijkertijd daalt het aantal zorgmedewerkers. Vanuit onze brede ervaring binnen de sector zorg en welzijn zien wij dat zorgorganisaties in Nederland voor grote uitdagingen komen te staan: de zorgvraag stijgt fors en tegelijkertijd daalt het aantal zorgmedewerkers.
De arbeidsmarkt moest vrijer worden en dat is gelukt; ongeveer 20% van alle arbeid die wordt verricht wordt uitgevoerd door zelfstandigen zonder personeel. Maar we kennen ook de keerzijde. Zoals de affaire met Deliveroo of PostNL, waar het leidde tot misbruik van arbeidskrachten door bijvoorbeeld onderaannemers of door zzp'ers in te zetten om maar geen loonheffingen te hoeven betalen.
We zitten momenteel weer volop in de start van het schaatsseizoen. Als ik naar de schaatsers kijk zie ik dat elke slag doordacht is en iedere bocht zorgvuldig wordt ingezet. De schaatser streeft naar perfectie. Dat streven naar perfectie en balans bij de schaatser was precies wat ik vorige week proefde bij een verpleegkundige die ik sprak bij een VVT organisatie in Noord Brabant.
Weer een dag besteed aan het uitpluizen van data uit verschillende systemen? Je bent niet de enige. Overal in de zorg worstelen organisaties met het slim beheren en benutten van hun data. Kijk maar naar deze 6 meest voorkomende frustraties.