Contractmanagement bevat niet alleen het contractbeheer. Een ander belangrijk deel ervan is het sturen op de gemaakte afspraken (performance) van de leverancier en de toepassing van het contract door de organisatie (compliance). Een zorgorganisatie komt er vaak niet aan toe om een contract te managen. Hoe dat komt? Daar zijn verschillende redenen voor. Dat kan zijn door het ontbreken van capaciteit, kennis en of tijd. Toch is het heel belangrijk om opvolging te geven aan gemaakte afspraken met verschillende leveranciers. Al is het alleen maar in het belang van het voorkomen van voor de zorg verstorende processen als bestellen, goederen ontvangen en uitzoeken, bellen met leveranciers en extra (al dan niet directe) kosten doordat de nazorg meer inzet vraagt.
Leveranciersmanagement houdt zich vooral bezig met het onderhouden/optimaliseren van de relatie met de leverancier(s) en (interne) stakeholders, maar ook het ophalen en delen van kennis en het (leren) kennen van elkaar hoort hierbij. Termen als ‘relatie’, ‘werken met in plaats van werken voor’, ‘partnership’, ‘vertrouwen’ en ‘begrip’, komen bij leveranciersmanagement aan de orde. Maar hoe doe je dat dan? Moet er sprake zijn van een lopend inkooptraject of kan het ook gelden voor reeds afgesloten of specifieke contracten? Betreft het alleen bestaande leveranciers of vallen contacten met potentiële partijen hier ook onder? Zomaar wat punten waar wij in deze training meer richting aan geven.
De opleiding ‘Contract- en leveranciersmanagement’ gaat in op voorbeelden en geeft concrete, praktische antwoorden. Patrick Vrijmoed en Michel van Tilborg, beiden adviseurs Inkoop van AAG, nemen je mee in de ervaringen die zij bij zorgorganisaties hebben opgedaan.