
Lister
De vraag van Lister aan AAG was om de interne processen te verbeteren en zo meer tijd en middelen vrij te maken voor de zorg. De organisatie zocht een oplossing waarmee ze efficiënter kon werken op een aantal grote thema’s. Het doel: organisatorische efficiëntie bevorderen, kosten besparen en het primaire proces te ontlasten van niet-cliëntgerichte taken.
Over Lister
Lister begeleidt al 40 jaar in de provincie Utrecht. Dit doen zij voor ongeveer 1.900 cliënten, met meer dan 900 medewerkers. Lister ondersteunt mensen en hun dierbaren van wie het leven ontwricht is geraakt. Door een psychiatrische kwetsbaarheid of verslaving. Lister biedt begeleiding thuis en beschermd wonen. Om een zo zelfstandig mogelijk leven te kunnen leiden en te ondersteunen bij het herstel.
De AAG aanpak
AAG heeft de processen binnen de thema’s thema’s inkoop & contractbeheer, facilitair & onderhoud, arbo & pandveiligheid, huisvesting en projecten grondig doorgelicht met betrokkenen. Daarna zijn de processen herzien en herschreven. De start was een procesgerichte analyse om de huidige situatie en bijbehorende knelpunten in kaart te brengen. Vervolgens zijn de processen in de gewenste situatie uitgewerkt, met aandacht voor het zoveel mogelijk standaardiseren van processen.
De aanpak richtte zich op:
- Het ontwikkelen van beleidskaders die aansluiten bij de visie en ambitie van Lister.
- Het betrekken van betrokkenen op alle niveaus in de organisatie om draagvlak te creëren.
- Het systematisch doorlopen en herstructureren van werkprocessen per thema.
Concrete resultaten van deze aanpak
- Efficiëntere processen: gestandaardiseerde werkwijzen zorgen voor minder tijdverlies en meer duidelijkheid, wat tevens leidt tot een verlaging van de operationele kosten.
- Ontlasting van het primaire proces: zorgmedewerkers kunnen zich meer richten op cliënten en hun doelen.
- Dit draagt bij aan duurzame verbeteringen en uniformiteit binnen alle locaties van Lister.
“AAG heeft ons geholpen bij het ontwikkelen van beleidskaders, processen en werkinstructies die aansluiten bij de visie en ambitie van Lister. Door betrokkenen op alle niveaus in de organisatie te betrekken, is er draagvlak gecreëerd voor de nieuwe manier van werken.”
Joris van den Heuvel
manager bedrijfsvoering/concern controller
AAG heeft MeanderGroep op weg geholpen naar een goede basis waarop de facilitaire dienstverlening verder kan ontwikkelen.
Interview met bestuurder Bianca Rijnders over de positieve ervaringen van AAG Analytics bij Woonzorgcentrum De Zeeg.
Lister zocht een duurzame oplossing om efficiënter te kunnen werken en kosten te besparen. Lees meer over de AAG aanpak in deze klantcase.
AAG heeft in opdracht van Sité Woondiensten een NEN 2767 inspectie (Nulmeting) en inventarisatie van alle bouwkundige elementen uitgevoerd.
Bij zorgorganisatie Inovum werken ze al datagedreven met AAG Analytics. Het resultaat? Betere beslissingen en meer werkplezier.
Dat het proces om te komen tot een centrale planorganisatie zó goed zou uitpakken, konden ze alleen maar hopen.
Woonzorgcentrum De Bijnkershoek is volledig gerenoveerd. AAG heeft het projectmanagement op zich genomen.
Ondersteuning bij salarisverwerking, interne controle productie, het financiële pakket en tijdelijke inzet op de administratieve afdelingen.
Vanwege het ontbreken van een duidelijke definitie van de inhoud van een afvalpreventieplan, heeft PSW AAG gevraagd om hieraan invulling te geven.
Ondersteuning ontwikkeling nieuwbouwopgave Landgoed Willibrordus te Heiloo