Zorgverkoop is niet alleen goede passende tarieven afspreken! – deel 3
Vaak wordt gedacht dat de hoofdtaak van zorgverkoop binnen een zorgorganisatie vooral bestaat uit het onderhandelen over goede en passende tarieven met zorgverzekeraars, zorgkantoren en/of gemeenten. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. De rol van zorgverkoop is breder en voegt op meerdere niveaus waarde toe.
Voor een succesvolle uitvoering van de zorgverkoopfunctie is een integrale samenwerking essentieel – niet alleen met stafafdelingen zoals financiën & control, zorgadministratie, functioneel applicatiebeheer, strategie en kwaliteit & beleid, maar ook met de medische afdelingen. Juist deze samenwerking maakt het mogelijk om zorgverkoop strategisch én effectief te positioneren binnen de organisatie.
In dit derde deel van de serie, waarin we de samenwerking tussen zorgverkoop en andere afdelingen belichten, staat het samenspel tussen zorgverkoop en de medische diensten, oftewel de zorg, centraal.

Zorgverkoop en medische diensten
De medische diensten vormen het hart van de zorgorganisatie. Een goede samenwerking met zorgverkoop is essentieel om zorginhoud en contractuele afspraken goed op elkaar af te stemmen Door zorginhoudelijke expertise te koppelen aan kennis van financiering en beleid, en dit ook mee te nemen in de gesprekken met de financiers, ontstaat er een gedeeld begrip van wat nodig is om passende en kwalitatieve zorg te leveren binnen de afgesproken kaders.
Van contractafspraken naar de dagelijkse praktijk
De managers van de zorgteams spelen een belangrijke rol in het vertalen van de zorginhoudelijke contractafspraken naar de dagelijkse praktijk. Op basis van input van zorgverkoop zorgen zij ervoor dat deze afspraken helder worden gecommuniceerd en geborgd binnen de teams. Een concreet en actueel voorbeeld is de inzet van thuiszorgtechnologie, waarbij in de contracten is vastgelegd wat de kaders zijn. Zorgmedewerkers moeten niet alleen weten welke thuiszorgtechnologie mag worden ingezet en passend is, maar ook hoe zij dit zorgvuldig registreren. Zo blijft de zorg doelmatig, verantwoord en in lijn met de gemaakte afspraken.
Strategie en beleid
Zorgverkoop is de schakel tussen externe financiers en de interne zorgmedewerkers. Zorginhoudelijke input is hierbij onmisbaar voor het ontwikkelen van realistische en toekomstbestendige strategieën. Door samen te werken aan beleid en kwaliteitsdoelen, kunnen zorgorganisaties beter inspelen op veranderende eisen van zorgverzekeraars, zorgkantoren, gemeenten en toezichthouders.
Innovatie
Innovatie binnen de zorg begint vaak bij de praktijk: zorgmedewerkers signaleren nieuwe behoeften of kansen om de zorg anders en beter te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een hybride zorgvorm waarbij fysieke en digitale zorg worden gecombineerd. Zorgverkoop speelt hierbij een belangrijke rol door deze ideeën te beoordelen binnen de bestaande bekostigingsstructuren en de geldende wet- en regelgeving. Samen met afdelingen zoals strategie, kwaliteit & beleid en financiën wordt beoordeeld of, en hoe een nieuw zorgproduct kan worden aangeboden aan financiers. Een sterke samenwerking tussen de verschillende afdelingen voorkomt dat waardevolle innovaties verloren gaan.
Wil je meer weten?
In dit artikel zijn we dieper ingegaan op de samenwerking tussen zorgverkoop en de medische diensten, maar dit is nog lang niet alles. Neem contact op met Laurens Huurman om meer te weten te komen over de meerwaarde van deze samenwerking of volg de training Zorgverkoop om te leren hoe je zorgverkoop optimaal kunt inzetten in het kader van een gezonde bedrijfsvoering.
Lees hier deel 1 van deze serie.
Lees hier deel 2 van deze serie.
Deel dit bericht:
Ontdek meer over AAG
Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!