Wegwijzer Identificeren, registreren en bewaren
Document- en identiteitsfraude, helaas is dit nog steeds actueel. In een nieuwsbericht van 27 juli jongstleden komt naar voren dat er vorig jaar 424 signalen over zorgfraude zijn binnengekomen bij Informatie Knooppunt Zorgfraude. Met dit soort berichten is het niet zo vreemd dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werkgevers in de zorg en de jeugdhulp om waakzaamheid heeft gevraagd.
In een brief van 20 februari 2023 meldt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nadrukkelijk dat de zorgaanbieder eindverantwoordelijk is voor de medewerkers die ingezet worden. Het is belangrijk om medewerkers te screenen op de juistheid van identiteit, diploma’s, certificaten en registraties. En mocht er sprake zijn van vervalsing, dan is het belangrijk om dit te melden.
Het screenen van medewerkers verdient dus zorgvuldige aandacht. Wanneer je de identiteit van de medewerker niet of niet juist kunt vaststellen dan is er, naast een mogelijk onveilige omgeving, ook sprake van een verhoogde administratieve last en een kans op een boete. Naast een zorgvuldige screening en vastlegging is het ook belangrijk om de bewaartermijnen van personeelsgegevens in beeld te hebben en dat deze in lijn lopen met de bewaartermijnen die zijn vastgelegd in de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Al met al best veel controlerende handelingen die nodig zijn om de kwetsbare cliënten/patiënten een veilige plek te kunnen bieden. Gelukkig hebben wij de praktische zaken die te maken hebben met identificeren, registreren en bewaren vastgelegd in deze AAG wegwijzer. Hiermee krijg je duidelijkheid over de verschillende aspecten binnen de identificatieplicht, geven we tips waar je op moet letten bij waardepapieren én geven we een overzicht van de diverse bewaartermijnen.
Vul hieronder je e-mailadres in om de wegwijzer te downloaden.
Deel dit bericht:
Ontdek meer over AAG
Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!