Skip to content
Terug naar kennisbank

Verbeter de employee experience binnen jouw organisatie

In een eerder artikel heb je kunnen lezen wat de ‘employee experience is én kon je per fase een aantal tips terug vinden. In dit artikel gaan we verder in op de employee experience en dan in het bijzonder op het verbeteren van de employee experience. Wil jij als HR professional het succes van jouw organisatie vergroten? Lees dan snel verder!

De employee experience

Even een terugblik. De ‘Employee experience’ (EX) verwijst naar de algehele beleving van medewerkers binnen een organisatie gedurende hun gehele loopbaan, vanaf het moment van sollicitatie tot aan het moment van vertrek. Dit concept omvat alle interacties, indrukken en gevoelens die werknemers ervaren tijdens hun dienstverband, inclusief dagelijkse werkervaringen, werkcultuur, relaties met collega’s en leidinggevenden, professionele ontwikkeling en de fysieke en digitale werkomgeving.

Het begint bij het management

Het verbeteren van de employee experience draagt bij aan het aantrekken en behouden van medewerkers. Een belangrijke sleutel naar het succes van de employee experience binnen jouw organisatie is het beter luisteren naar de medewerkers. Het klinkt als een schot voor open doel, maar als je kijkt naar de uitkomsten van een onderzoek onder CEO’s lijkt luisteren toch minder vanzelfsprekend. In 2021 heeft adviesbureau Egon Zendher een onderzoek uitgevoerd waarbij 972 CEO’s over de hele wereld werden ondervraagd. Op de vraag wat hun zwakste plek was antwoordde 45%: luisteren!

Bron: Egon Zendher, 2021

Behoud van medewerkers

Een veel gehoorde vraag van bestuurders en HR managers aan mij en mijn collega’s is wat zij kunnen doen om hun medewerkers te behouden in deze krappe arbeidsmarkt. Het antwoord is simpel: verbeter je employee experience en begin met luisteren naar je medewerkers.

De stem van de medewerker

Je hoeft leidinggevenden natuurlijk niet te adviseren om met iedere medewerker een boswandeling te maken om eens goed naar deze medewerker te luisteren. Luisteren naar medewerkers gaat verder dan alleen het houden van een één-op-één gesprek of het afnemen van een (digitale) enquête. Luisteren is een fundamentele praktijk die de betrokkenheid, tevredenheid en productiviteit van medewerkers direct beïnvloedt. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat hun stemmen worden gehoord, voelen ze zich gewaardeerd en gerespecteerd. Dit draagt bij aan een positieve werkcultuur en een hogere mate van loyaliteit. Het is dan ook van belang om binnen jouw organisatie op een gestructureerde wijze data te verzamelen die vertellen wat de employee experience is en wat jouw organisatie moet doen om deze te verbeteren.

Een veel gehoorde term is de ‘Voice of the Employee’ en verwijst naar het proces waarbij organisaties luisteren naar acties en ondernemen op basis van meningen, suggesties, zorgen en feedback van hun medewerkers.

Actief luisteren

Een keer per jaar een medewerkersonderzoek uitvoeren vertelt je niet zo veel. De employee experience ziet zoals gezegd op de algehele beleving van medewerkers binnen een organisatie gedurende hun gehele loopbaan, vanaf het moment van sollicitatie tot aan het moment van vertrek. Het is dan ook van belang om informatie te verzamelen over de beleving van jouw medewerkers over het recruitmentproces, het proces van onboarding en de manier hoe jouw organisatie is omgegaan met voor de medewerker persoonlijke events.

Om een beeld te krijgen van hoe het met de medewerkers binnen jouw organisatie gaat, kun je een Voice of the Employee-programma implementeren. Actief naar je medewerkers luisteren doe je het liefst wekelijks of soms zelfs dagelijks. Het is van belang om regelmatig vinger aan de pols te houden en te checken of jouw medewerkers goed in hun vel zitten. Zo zou je medewerkers op regelmatige basis een aantal dezelfde korte vragen kunnen stellen over hoe zij tegen bepaalde thema’s binnen de organisatie aankijken.

ABN Amro

Ter inspiratie deel ik een best-practise van ABN Amro. ABN Amro is een van de grootste werkgevers van Nederland. Al in 2017 lanceerde ABN Amro een datagedreven HR-methode om de employee experience te verbeteren. Dit Voice of the Employee-programma bestaat uit de volgende elementen:

  1. Een jaarlijks onderzoek onder alle medewerkers naar hun betrokkenheid bij ABN Amro
  2. Maandelijks roulerend krijgen 10% van de medewerkers de vraag of ze ABN Amro aanbevelen als werkgever. Dit is de zogeheten Employee Net Promoter Score (ENPS). Deze survey wordt aangevuld met de vragen:
  • Wat houd je momenteel het meeste bezig?
  • Wat gaat goed en wat kan er beter?
  1. Een werknemerspanel van ruim driehonderd medewerkers die op basis van het onderwerp actief in gesprek gaan met de organisatie in gesprek gaan en hun mening geven over bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden en duurzame inzetbaarheid.

De opgedane inzichten worden vertaald in verbetering in het HR-beleid.

Tot slot

Luisteren naar medewerkers is niet alleen een strategie, maar een cultuur die moet worden ingebed in het DNA van de organisatie. Het vereist voortdurende aandacht, oprechte betrokkenheid en de bereidheid om te handelen op basis van wat er wordt gehoord. Wanneer medewerkers echt gehoord worden, is de kans groter dat ze zich gewaardeerd voelen, wat leidt tot een verbeterde employee experience en uiteindelijk tot een succesvollere organisatie. De employee experience verdient dan ook meer dan een jaarlijks medewerkersonderzoek dat ook nog eens vaak op de plank belandt.

Wil je meer informatie of heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Rick Gerritsen.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Deel dit bericht:

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search