Skip to content
Terug naar kennisbank

Van receptioniste naar ontvangstconcept

Het is één van de trends binnen gastvrije dienstverlening; van een dame of heer achter de receptie naar een gastvrouw of gastheer rol binnen een ontvangstconcept. Binnen diverse bedrijven zie je al een verschuiving plaatsvinden als het gaat om de rol van de receptionist(e). Onder meer door ontwikkelingen op het gebied van digitalisering is er steeds meer ruimte voor andere zaken, doordat een groot aantal werkzaamheden minder tijd in beslag nemen. Daarnaast is het creëren van een gastvrije beleving steeds belangrijker geworden.

Ook binnen zorgorganisaties hoor ik deze wens steeds vaker. Op veel plekken tref ik bij binnenkomst een traditionele situatie aan waar een receptionist(e) zittend achter een balie, veel tijd kwijt is aan onder meer het beantwoorden en doorschakelen van telefoontjes, het ontvangen en verwerken van binnenkomende- en uitgaande post. Daarnaast is de receptie door de jaren heen met diverse extra administratieve taken belast. Echter er komt steeds minder post binnen omdat veel zaken per e-mail worden verstuurd. Telefonie kan ook op nieuwe manieren worden georganiseerd binnen organisaties en digitalisering zorgt ervoor dat ook administratieve taken op een andere manier kunnen worden ingericht. De rol van de receptionist(e) is hierdoor ook aan verandering onderhevig. Ze verschuift steeds meer naar een gastheer, -vrouw en zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt. Ze is nog meer het visitekaartje voor een organisatie.

Bij nieuwbouw maar ook bij herinrichtingsprojecten van een begane grond krijgen wij steeds vaker de vraag om samen met de zorgorganisatie een passend concept hiervoor te bedenken en te realiseren. Een ontvangstconcept dat helpt om verbinding en gastvrijheid te stimuleren en oprecht aandacht te hebben voor de interne en externe gast. Er zijn namelijk diverse kansen in de dienstverlening waar de gastheer, -vrouw, een mooie rol in kan spelen. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met het klantadviescentrum door rondleidingen op locatie te verzorgen, zorgdragen voor het ontvangst van nieuwe bewoners, maar ook in het pro-actief beantwoorden van diverse vragen vanuit familieleden en mantelzorger. De uitvoer van deze nieuwe taken en rol vraagt ook om het loslaten van de oude receptiehandelingen, deze anders organiseren en het stimuleren van een gastvrije houding. Hoe je dat doet? Wij hebben diverse inspirerende voorbeelden hoe je deze gastvrijheidsbeleving kan creëren om straks het verschil te kunnen maken.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search