Skip to content
Terug naar kennisbank

Reflecteren – Welk gesprek voer jij?

De laatste weken van het jaar staat voor de leidinggevende vaak in het teken van beoordelingsgesprekken voeren. Terugblikken met de medewerker op de doelstellingen die aan het begin van het jaar tijdens het startgesprek zijn geformuleerd en tijdens voortgangsgesprekken zijn geëvalueerd.

Vaak bespreken we dan alleen het topje van de ijsberg: ons takenpakket. We hebben het vaak over de uitvoering van de werkzaamheden, ervaringen met klanten en het wel of niet soepel verlopen van werkprocessen. Ofwel alles wat zich boven de waterspiegel afspeelt. We voeren veel te weinig het gesprek over de situatie onder de waterspiegel. Hoe voelen we ons bij ons werk? Hoe ervaren we de onderlinge samenwerking? Is de afstemming goed en werkt dit voor ons? Hoe zijn de onderlinge verhoudingen? We staan er te weinig bij stil hoeveel impact de onderstroom heeft op onze energie of de kwaliteit van ons werk. Goed om hier tijdens de gesprekken eens bij stil te staan.

Nog mooier is om met het team tijd in te plannen voor reflectie. Om de teamdynamiek, energie en samenwerking te bespreken. Onderliggende gevoelens en gedachten hebben namelijk veel impact op ons gedrag. Ze kunnen frustreren en ons daardoor vertragen of ons juist energie geven en laten excelleren.

Het ijsbergmodel van de Amerikaanse psycholoog David McClelland kijkt naar het zichtbare gedrag, kennis en vaardigheden van mensen, de bovenstroom. Maar net als bij een ijsberg bevindt zich het grootste deel onder water, de onderliggende, onbewuste diepere lagen. Onder water zit het ‘denken’ en willen, dat het grootste deel bij mensen uitmaakt. Als er dingen in de basis, de onderstroom, niet goed zitten, heeft dit een negatief effect op activiteiten en interacties in de bovenstroom.

In organisaties hebben we veelal de neiging om te communiceren in de bovenstroom. Het gesprek tussen medewerkers gaat vaak over de dingen die moeten gebeuren. Men vindt het lastig om het gesprek in de onderstroom te voeren, terwijl dit juist zo belangrijk is voor de samenwerking en met elkaar in verbinding blijven. Hoe zorg er nou voor als leidinggevende dat jij, maar ook je team dit gesprek met elkaar voert?

Thema’s uit het medewerkerstevredenheidonderzoek zijn vaak een mooie aanleiding om het team uit te nodigen om hierover in gesprek te gaan met elkaar. Laat ze eerst individueel nadenken over wat goed gaat en waar ontwikkelkansen liggen om vervolgens dit als team te bespreken. Denk hierbij aan thema’s als samenwerking, feedback geven en ontvangen maar ook de mate van eigenaarschap die je in het team ervaart. Een belangrijke voorwaarde voor een open gesprek is het creëren van een veilige en vertrouwde omgeving. Wanneer je merkt dat er deze ondergrond nog niet stabiel genoeg is om in een grotere groep over te spreken, begin dan klein en bouw het op. Het inschakelen van externe begeleiding kan ook helpen om het gesprek op gang te brengen. Een team- of verandercoach beschikt over de juiste handvatten en tools om een team in beweging te brengen. Uit ervaring weet ik hoe fijn het is om als team te kunnen excelleren door met elkaar op dezelfde golflengte te bewegen en te communiceren. Dit gun ik iedere medewerker, organisatie maar binnen de zorg ook onze bewoners. Want als onderling de energie goed stroomt is dan is dit voor hen ook voelbaar.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search