Skip to content
Terug naar kennisbank

Profit 3

Profit 3 zit boordevol mooie nieuwe functionaliteiten en optimalisaties! Hieronder lichten we een paar nieuwe functionaliteiten en optimalisaties toe.

Onboarding

De vernieuwde workflow ‘Onboarden’ zorgt voor een efficiëntere afhandeling van indiensttreding en her-indiensttreding om met minimale inspanning het proces te voltooien. Enkele voordelen:

  • Bij het opstarten van ‘Onboarden’ vindt een matching plaats: Is het een nieuw persoon, oud medewerker of nieuwe medewerker?
  • Het uitvragen van aanvullende gegevens is volledig geïntegreerd in deze nieuwe workflow waarbij nu ook de loonheffingsverklaring digitaal ondertekend kan worden. De administratieve lasten worden sterk verminderd door gebruik te maken van nieuwe draaiboektaken, zoals:
    • Algemeen draaiboek voor de standaard benodigde gegevens voor alle medewerkers.
    • Functie draaiboek voor functie specifieke gegevens, zoals registraties of certificeringen.
  • De verwerking van nieuwe dienstverbanden waarbij een nieuwe inkomstenverhouding nodig is gaat ook ondersteund worden via het nieuwe ‘Onboarden’ proces! Denk hierbij aan scenario’s zoals:
    • van stagiair naar oproepkracht of;
    • van BBL-leerling naar vaste medewerker of;
    • een vaste medewerker waarnaast ook een oproepcontract komt.

Met deze vernieuwde inrichting wordt het proces minder foutgevoelig en zorg je voor een soepelere instroom van nieuwe en bestaande medewerkers.

Vanaf Profit 6 (zomer 2025) kun je geen gebruik meer maken van de huidige workflows indienst, her-indienst en sollicitant in dienst. Daarom is het belangrijk om actie te ondernemen! Zodra de omgeving is overgezet op Profit 3 kan je hiermee aan de slag. De consultants van AAG staan voor je klaar om mee te helpen over te stappen naar het nieuwe ‘Onboarden’.

Meer informatie over het nieuwe ‘Onboarden’ vind je op de themapagina Onboarden van AFAS.

Ouderschapsverlof

Van rooster naar verlof! Een van de grootste wensen onder AFAS klanten is de verwerking van het flexibel opnemen van ouderschapsverlof. Voorheen liep het proces voor ouderschapsverlof via een roosterwijziging. Met de nieuwe inrichting kan het ouderschapsverlof via het verlof verwerkt worden. De medewerker kan:

  • Incidenteel verlof aanvragen
  • Een aaneengesloten periode aanvragen
  • Een verlof reeks aanvragen
  • Het verlof inkorten
  • Het verlof intrekken of een vervanger instellen

De huidige verwerking van ouderschapsverlof via het rooster blijft bestaan, verwerking via het verlof komt ernaast. Je kan volledig overstappen op verwerking via het verlof of je combineert beide functionaliteiten. Let op, je kan niet bij de medewerker in 1 periode ouderschapsverlof van hetzelfde verloftype via het rooster én via het verlof verwerken.

Met integratie naar Payroll worden de ouderschap verlofboekingen verrekend met het salaris. Dit is nu ook mogelijk voor organisatie die werken met een rooster op basis van uren per week!

Is in jouw cao of in de organisatie naast het wettelijk betaald ouderschapsverlof een aanvullend betaald ouderschapsverlof regeling afgesproken? Met een 2e betaald ouderschapsverlof pot kan dit nu eenvoudig geregeld worden.

Meer informatie over de nieuwe functionaliteit ‘Ouderschapsverlof’ vind je op de themapagina betaald ouderschapsverlof van AFAS. Hulp nodig bij het overstappen naar flexibele opname van betaald ouderschapsverlof? Ook hierbij staan de consultants van AAG voor je klaar.

Zoekweergave

Je kunt nu makkelijker zoeken naar waardes in een veld. Je hoeft niet eerst de zoekweergave te open, maar je kan in het veld direct beginnen met typen en de opties worden getoond door middel van een drop down menu. Dit is in Profit en InSite doorgevoerd.

Workflows

Voor workflows zijn meerdere optimalisaties doorgevoerd, hieronder enkele highlights:

  • Via workflowmanagement (Algemeen / Workflowmanagement / Workflows) heb je nu snel toegang tot alle workflows van alle typen dossieritem. Meer info, klik hier.
  • Bij de workflows kunnen voortaan infobolletjes geplaatst worden bij de invulvelden op de pagina van In- en OutSite. Als je op het infobolletje klikt vind je de toelichting voor dit invulveld die je zelf kan bepalen. Je kan deze infobolletjes bij elk invulveld toevoegen met verschillende opmaak mogelijkheden. Je vult de informatie in Profit in de Management tool. Meer info, klik hier.
  • Verplichte velden zijn omgezet van een * achter veld naar een ! in het veld zelf.
  • Wanneer in een workflow condities worden toegevoegd kunnen deze direct worden getest in de workflow editor via de actie ‘Testen conditie’. Meer info, klik hier.
  • Importeren en exporteren van workflows is nu mogelijk waardoor het handmatig nabouwen van een workflow verleden tijd is! Het exporteren en importeren van een workflow kan over dossieritems heen, maar ook over omgevingen heen, zoals van test naar live. Meer info, klik hier.
  • Voorwaardelijke logica toepassen op velden. Het is mogelijk om velden afhankelijk van elkaar te maken en op elkaar te laten reageren. Zoals bij een functiewijziging, wanneer je de functie directeur selecteert krijg je andere velden te zien dan bij de functie verpleegkundige, zoals werkkleding of auto van de zaak. En wanneer je een veld selecteert wat van toepassing is bij de functie komen andere velden tevoorschijn die daar betrekking op hebben. Meer info, klik hier.
  • Het is mogelijk om een InSite-pagina van een workflow direct in de ‘aanpassen’ modus te openen en vanuit hier ook de workflow acties uit te voeren (dan hoef je niet eerst op ‘Aanpassen’ te klikken, deze op te slaan en dan de actie uit te voeren). Meer info, klik hier.
  • Verschillende beoordelingsprofielen mogelijk. Je kan bijvoorbeeld een beoordelingsprofiel voor HR en een beoordelingsprofiel voor de manager maken. Meer info, klik hier.

Periodieken

Herken je dit: De medewerker heeft een tussentijds promotie gekregen waarbij de functie, het salaris en de periodiekmaand wijzigt? Hiervoor maakte je een functie- en salariswijziging aan en werd deze doorgevoerd. Vervolgens kon je via een contractwijziging of direct wijzigen in Profit de periodiekmaand aanpassen. Omslachtig toch?

Vanaf Profit 3 kun je het veld periodiek aanpassen in de functie-, rooster- of salariswijziging!

Daarnaast hoef je voortaan ook minder in te vullen op het veld periodiek. Voorheen moest je periodiek jaar gevolgd door maand invullen. Nu hoef je alleen het periodenummer in te vullen en de andere velden worden automatisch aangevuld zoals jaar, volgende periodiek en herhalen van 12 maanden. Periode volgende verhoging wordt in de workflow automatisch gevuld op basis van jaar en periode. Bij de medewerker komt een overzicht van toegekende periodieken. Er komt een los tabblad m.b.t. de periodieken.

Informatie voor de applicatiebeheerder: Door de wijziging van de werking van periodieken is bij KnEmployee het object ‘AfasPeriodiek’ toegevoegd. Dit object gaat de periodiek-velden in ‘AfasContract’ per Profit 4 vervangen.

Formatieregels

Vanaf Profit 3 is het mogelijk om een onbeperkt aantal formatieregels toe te voegen ipv maximaal 5 formatieregels.

Het toevoegen van formatieverdeling is geoptimaliseerd in InSite. Hiervoor zijn wat aandachtspunten. Lees de aandachtspunten op de help van AFAS.

Overige optimalisaties Profit 3

  • Verbeterde performance in Profit.
  • Stempel van digitale handtekening kan ergens anders op het document geplaatst worden. Je kan makkelijk aangeven dat je de plaats wilt aanpassen en dan kan je zelf aangeven waar je de stempel wilt hebben. Dit is wel voor elk document binnen de omgeving hetzelfde.
  • Donkere modus is mogelijk.
  • Slotje (geblokkeerde regels) weer zichtbaar om makkelijk te gebruiken.
  • Opmaak van kolommen in de weergaven in Profit met kleuren e.d. is weer mogelijk.
  • De pocket app kan gepersonaliseerd worden naar de huisstijl van de organisatie. Als je medewerker de pocket app opent dan is dit in de kleuren, opmaak en logo van de organisatie.

Conversiewerkzaamheden

Bij een nieuwe Profit versie kunnen velden in Profit vervangen, verwijderd of toegevoegd zijn. Deze wijzigingen worden doorgevoerd in meegeleverde weergaven, rapporten, etc., maar niet in je eigen definities. Deze moet je zelf aanpassen nadat je omgeving over is op de nieuwe Profit-versie. Meer informatie hierover vind je op de help van AFAS.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search