Skip to content
Terug naar kennisbank

Persoonlijke verbinding tussen leidinggevenden en medewerkers: waarom en hoe?

In de dynamische zorgsector met grote uitdagingen en een hoge werkdruk, is de kwaliteit van de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers van groot belang. Het opbouwen van een sterke relatie gaat verder dan alleen professionele interactie; het gaat ook – of misschien zelfs vooral – over persoonlijke verbinding maken. Maar hoe doen leidinggevenden dat, en wat kan HR doen om hierin te ondersteunen?

Het belang van persoonlijke connecties

Een goede relatie met medewerkers gaat verder dan alleen professionele interactie. Het gaat om het opbouwen van een band die ook ruimte biedt voor persoonlijke gesprekken. Door te praten over hobby’s, familie of persoonlijke interesses ontstaat er een band die wederzijds vertrouwen en respect kan versterken. Dit kan zowel het welzijn van medewerkers als hun productiviteit verhogen. De relatie tussen leidinggevende en medewerkers speelt dus een cruciale rol. Maar hoe kun je persoonlijke verbinding versterken?

Praktische tips

  1. Betrokken blijven door regelmatige check-ins

Betrokkenheid gaat niet alleen over interesse tonen in het werk van medewerkers, maar ook in hun welzijn. Dit betekent aandacht hebben voor wat medewerkers nodig hebben. Door regelmatige check-ins geef je medewerkers de ruimte om niet alleen over werk, maar ook over persoonlijke zaken te praten. Start de week bijvoorbeeld met een weekstart waarin je eerst even bespreekt hoe het weekend is geweest, voordat je overgaat op de inhoud van het werk. Of sluit de week af met een gesprek waarin je, naast het afronden van het werk, bespreekt of de medewerker nog iets leuks gaat doen in zijn/haar vrije tijd. Het is hierbij belangrijk om de grenzen van de medewerker te respecteren als het gaat om dingen delen, zodat er een evenwichtige balans tussen werk en privé blijft bestaan.

Sommige leidinggevenden kunnen moeite hebben met het voeren van één-op-één gesprekken. De HR-afdeling kan hierin ondersteunen door trainingen aan te bieden, bijvoorbeeld over luisteren-samenvatten-doorvragen of empathische communicatie.

Hebben leidinggevenden een drukke agenda en voelt dit als het zóveelste ‘moetje’? Probeer vanuit HR deze zorg weg te nemen door te benadrukken dat het niet groots hoeft te zijn. Een lunchwandeling tijdens de pauze of een kwartiertje een kop koffie met elkaar drinken kan al helpen. Het hoeft niet veel tijd te kosten en levert uiteindelijk veel op!

  1. Flexibele werkopties

Soms kan de privésituatie van een medewerker vragen om wat extra flexibiliteit, bijvoorbeeld wanneer diegene mantelzorger is of zich gedurende een periode mentaal minder goed voelt. Op dit soort momenten is het van belang om ruimte te bieden zodat de medewerker de privésituatie extra aandacht kan geven. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om thuis te werken of flexibiliteit in werktijden aan te bieden. Medewerkers die het gevoel hebben dat hun behoeften worden begrepen en gerespecteerd, zijn vaak meer toegewijd en (weer) productief wanneer zij zich beter voelen.

HR kan hierin ondersteunen door bijvoorbeeld een thuiswerkbeleid te hanteren en (financiële) middelen aan te bieden om de thuiswerkplek in te richten.

  1. Aandacht voor (persoonlijke) mijlpalen en prestaties

Aandacht geven aan persoonlijke mijlpalen zoals een werk- of huwelijksjubileum en de verjaardag van (een gezinslid van) de medewerker, kan helpen om zich gewaardeerd te voelen. Dit kan door er in een teamvergadering aandacht aan te geven of een e-mail of – nog leuker – een  handgeschreven kaartje aan de medewerker te sturen. HR kan in het systeem signalen inrichten die de leidinggevende wijzen op deze mijlpalen. Ook kunnen er richtlijnen worden opgesteld over hoe en wanneer deze erkenning wordt gegeven.

Kortom: investeren in relaties is investeren in de toekomst

Door aandacht te geven aan persoonlijke interactie met medewerkers, creëren leidinggevenden een positieve, ondersteunende werkomgeving die niet alleen de tevredenheid en het welzijn van medewerkers verhoogt, maar ook bijdraagt aan hun productiviteit. In de zorg- en welzijnssector, waar menselijke interactie en empathie centraal (zouden moeten) staan, is dit niet alleen wenselijk, maar ook essentieel voor het leveren van de beste zorg. Medewerkers zijn immers het hart van jouw organisatie.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search