Marktonderzoek gehandicaptensector – verbeterd en (nog) relevanter!
Verbeterd AAG-marktonderzoek gehandicaptensector door toevoeging huisvestingsconcepten.
De gehandicaptenzorgsector is voortdurend aan verandering onderhevig. De Nederlandse overheid en zorgkantoren zetten in op de beweging naar ‘huis’, samenwerking tussen concullega zorgaanbieders, en optimale inzet van middelen en zorgtechnologie. Het is voor gehandicaptenzorgorganisaties van cruciaal belang te anticiperen op verandering, hiermee de veranderende woon-, zorg- en ondersteuningsbehoeften van hun cliënten te begrijpen en een zorgaanbod te bieden dat past bij de zorgvraag van cliënten nu, én in de toekomst.
De beweging naar ‘huis’
De beweging naar ‘huis’ is al enkele jaren in volle gang. Het zorgt in eerste instantie voor een andere verzilvering van indicaties. Waar cliënten voorheen intramuraal verbleven, gaat dit (voornamelijk voor de lagere ZZP’s) in toenemende mate door middel van een volledig pakket thuis (VPT) of modulair pakket thuis (MPT). Maar wat betekent dit voor de huisvesting van cliënten?
De woon- en zorgbehoefte
Indicaties en verzilvering zullen in relatie tot de huidige en toekomstige woonsituatie geanalyseerd moeten worden om een antwoord te geven op de veranderende woon- én zorgbehoefte van cliënten. Zowel de woning als zorgverlening zijn fundamenteel verschillend op het moment dat een cliënt intramuraal verblijft, VPT ontvangt in een geclusterde setting, terwijl MPT gespikkeld in de wijk ontvangt. Het antwoord van AAG? Huisvestingsconcepten.
Huisvestingsconcepten
Vanuit de zorgvraag en woonbehoefte van de cliënt kunnen zorgorganisaties indicatie-overstijgend huisvestingsconcepten definiëren, dit in relatie zien tot de ZZP’s waardoor uitspraken kunnen worden gedaan over de huidige huisvestingsvraag, de toekomstige huisvestingsvraag en de (toekomstige) huisvestingsopgave. Hierdoor ontstaat een directe link tussen de zorgvraag en de vertaling naar de keuzes die je gaat maken op je huisvestingsportefeuille.
Het AAG marktonderzoek
Heb jij hulp nodig bij het verkrijgen van inzicht in de regionale zorgvraag en huisvestingsbehoefte van nu en in de toekomst? AAG helpt je graag!
Het marktonderzoek van AAG onderscheidt zich door:
- de zorgvraag te vertalen naar huisvestingsconcepten om de ambulantiserings- en huisvestingsopgave te concretiseren;
- rekening te houden met overheidsbeleid van gemeente, provincie en het Rijk;
- het marktonderzoek specifiek te richten op jouw werkgebied en eventuele clusters;
- de mogelijkheid voor zorgkantoor-overstijgend onderzoek, indien je organisatie in meerdere zorgkantoorregio’s gesitueerd is.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Deel dit bericht:
Ontdek meer over AAG
Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!