Skip to content
Terug naar kennisbank

Impact zorgkosten 2025 en verder…

In de Voorlopige kaderbrief Wlz 2025 en in het verlengde van het controversieel verklaren (aanname van het amendement Dobbe) werd begin 2024 door de Tweede kamer aangekondigd dat diverse geplande bezuinigingsmaatregelen niet zouden doorgaan.

Voor zorgaanbieders in de ouderenzorg geeft dat rust op korte termijn en kan er focus behouden blijven op de ingezette transitie. Anderzijds blijft de financiële druk op het budgettaire kader zorg hoog en blijven bezuinigingen in komende jaren te verwachten.

Zorgkosten 2025

De Wlz tarieven 2024 werden als gevolg van het terugdraaien van de bezuinigingen gecorrigeerd en de tarieven voor 2025 laten – met uitzondering van de aanpassingen door prijsindexen – geen grote mutaties zien. De aanpassing van de correctie op de NHC en NIC betrof een éénmalige compensatie 2024. Het effect van de herijking van de vermogenskostenvoet is in 2025 alsnog doorgevoerd.

Ten aanzien van de loonkosten loopt de huidige CAO af per 31-12-2024 en zijn onderhandelingen voor het komende jaar gaande. Veel controllers van zorgaanbieders zullen derhalve in de begroting 2025 rekenen met een aanname in de loonkostenindex. De werkelijke loonkosten zullen ten opzichte van 2024 mogelijk meer stijgen. Door de CAO-verhogingen in maart en oktober 2024 met beide 2,5% zullen de loonkosten in 2025 stijgen met ruim 2,3%. Indien we hierbij nog de overige effecten meenemen uit de CAO en invloed van de anciënniteit op de inschaling, dan is de stijging al snel zo’n 2,8% afhankelijk van de samenstelling en inschaling van uw personeelsbestand.

Hoeveel de loonkostenindex uit de CAO 2025 bedraagt, is dus nog onbekend. Als wordt ingezet op koopkrachtbehoud, dan is een kleine verhoging van de loonkostenindex voldoende om totaal op de consumenten prijsindex uit te komen. (consumenten prijsindex staat op 3,2% in de Macro Economische Verkenning sept ’24 van het CBS). Echter, als vakbonden inzetten op koopkrachtverbetering – zoals de FNV met een looneis van 7% – dan nemen de kosten in 2025 veel meer toe en is de OVA 2025 (4,18% zonder inhaalindex / 5,23% met inhaalindex) niet toereikend. Effecten van extra kosten als gevolg van een krappe arbeidsmarkt en inhuur derden zijn nog buiten beschouwing gelaten.

Zorgkosten 2026-2027

Het kabinet Schoof heeft in het Hoofdlijnenakkoord en met name in de budgettaire bijlage enkele maatregelen voor 2027 opgenomen, waarbij het op dit moment nog niet duidelijk is hoe en op welke wijze hier uitvoering aan wordt gegeven. Zo staat er vanaf 2027 een structurele investering in de zorg gepland, maar is er in datzelfde jaar ook rekening gehouden met sector brede bezuinigingen voor de versnelling in de digitale zorg.

Grote onduidelijkheid blijft er daarnaast bestaan wat het kabinet Schoof gaat doen met de geplande Wlz-bezuinigingen 2026 en 2027 van kabinet Rutte 4 van €655 miljoen in de “Doorontwikkeling Kwaliteitskader (ad. €350 miljoen)”, “Meerjarige contracten (ad. €135 miljoen)” en “Overheveling behandeling Wlz naar Zvw (€170 miljoen)”. Voor 2025 heeft het kabinet weliswaar in de Rijksbegroting financiële dekking kunnen vinden om de geplande bezuinigingen te laten vervallen. Voor de jaren 2026 en 2027 is dit geen garantie. De bezuinigingen staan op dit moment immers nog steeds in de financiële meerjarenbegroting van de overheid opgenomen. Er blijft daarmee een risico bestaan dat de geschrapte bezuinigingen voor 2025 alsnog als “een boemerang” in de jaren 2026 en 2027 terugkomen. Zorgaanbieders doen er goed aan om de impact van de bezuinigingen in businesscases met verschillende scenario’s door te rekenen. Ook met financiële tegenslag moet er immers voldoende dekking gevonden worden voor de financierbaarheid van voorgenomen investeringen, innovatie en hogere bedrijfskosten.

Rekentool ActiZ/AAG

Als opvolging van het model in 2024 heeft ActiZ aan AAG gevraagd om met hen een rekentool te ontwikkelen die inzicht geeft in de financiële opgave die zorgaanbieders in de ouderenzorg staat te wachten voor de jaren 2025, 2026 en 2027. Het gaat hier dan met name om de Wlz gefinancierde zorgactiviteiten.

Op Prinsjesdag heeft het nieuwe kabinet de overheidsbegroting 2025 gepresenteerd. Analyse van de effecten, beschouwingen en eventuele aanpassingen zullen in de komende periode nog uitgewerkt moeten worden. Mocht de rekentool hiervoor een aanpassing nodig hebben, dan zal er een update volgen.

Belangstelling voor het rekenmodel? Zie hiervoor onze website.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Deel dit bericht:

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search