Skip to content
Terug naar kennisbank

IJskoud Vakmanschap: De reis naar perfectie in de ouderenzorg

We zitten momenteel weer volop in de start van het schaatsseizoen. Als ik naar de schaatsers kijk zie ik dat elke slag doordacht is en iedere bocht zorgvuldig wordt ingezet. Voor de schaatsers is de race een weerspiegeling van jarenlange toewijding, doorzettingsvermogen en onophoudelijke verbetering. De schaatser streeft naar perfectie. Dat streven naar perfectie en balans bij de schaatser was precies wat ik vorige week proefde bij een verpleegkundige die ik sprak bij een VVT organisatie in Noord Brabant.

In de ouderenzorg draait het bij de prestatie niet alleen om snelheid, maar om precisie, veerkracht en de wil om elke dag iets beter te worden. Net zoals de schaatser zich inzet om de beste prestatie te leveren, streven zorgorganisaties in de VVT er dagelijks naar om ouderen de best mogelijke zorg te (blijven) bieden. Waar schaatsen gaat over het winnen van een wedstrijd, gaat ouderenzorg over het winnen van vertrouwen en het creëren van een omgeving waarin elke bewoner zich veilig, gewaardeerd en goed verzorgd voelt.

Performance Verbetering: De Sleutel tot Voortdurende Verbetering

In de schaatssport telt iedere honderdste van een seconde, en elke beweging wordt zorgvuldig geanalyseerd. In de ouderenzorg zijn tijd en efficiëntie net zo waardevol. Door continu te optimaliseren, kunnen teams meer tijd besteden aan het persoonlijke welzijn van bewoners en blijft de financiële performance op orde. Dat is de kern van performanceverbetering in de zorg. Net als de schaatser die bewegingen aanscherpt, zoekt de zorgorganisatie naar manieren om zorg(processen) soepeler te laten verlopen en dit te doen met de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. Of het nu gaat om het verbeteren van strategische sturing, financieringsruimte, productiviteit of zorg- en vastgoedresultaat – elke verbetering maakt hierop een verschil.

De Reis naar Perfectie in Performance

De reis naar perfectie in performance start met een gedegen Triage. Waar staat de organisatie wanneer de huidige prestaties vergeleken worden met collega zorgorganisaties en/of deze worden afzet tegen in de sector gehanteerde normen? Kortom een proces van breed kijken, snel beoordelen en het lokaliseren van (mogelijke) knelpunten op basis van feiten aangevuld met context van sleutelfunctionarissen uit de organisatie. De vervolgstap in de reis is het stellen van de Diagnose. Diep kijken om de onderliggende oorzaken van de geprioriteerde knelpunten te achterhalen en in te schatten wat het verbeterpotentieel is wanneer deze worden aangepakt. Dit is het eerste stadium in een verbeter- of verandertraject. Als je weet waar winst te behalen is kun je, als volgende stap in de reis, het Behandelplan opstellen waarin de doelen, interventies en het verwachte verloop zijn uitgewerkt. Aan de hand van het behandelplan kan de Behandeling starten, waarmee de finale stap naar meer perfectie wordt gezet.

Maak nu je reisplan, de toekomst is nu!

Wil jij de reis naar perfectie in performance, net als de schaatsers ook maken? Neem dan de regie in eigen hand als de performance van jouw organisatie beter kan of beter moet. Je kunt er meer over lezen in ons succesplan performance verbetering, luister naar de podcast of vraag direct naar onze specialisten.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Deel dit bericht:

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search