Het toekomstbestendig inrichten van de afdeling, hoe doe je dat goed?
Wij ondersteunen dagdagelijks zorgorganisaties bij het toekomstbestendig inrichten van de client of zorgadministratie. Een aantal van onze ervaringen en tips delen wij graag in een reeks van twee artikelen waarvan dit het tweede deel is. In dit artikel: jij en je team – hoe zorg je voor voldoende eigenaarschap?
Lees deel 1: jouw team en de organisatie – hoe bouw je een solide zorgcontrol proces?
Toekomstbestendig Leiderschap op de Zorgadministratie
Het toekomstbestendig inrichten van een zorgadministratie is een uitdagende, maar cruciale taak voor teamleiders en managers. Terwijl processen efficiënter en meer geautomatiseerd worden, blijven menselijke factoren zoals samenwerking en eigenaarschap essentieel. In dit artikel bespreken we hoe jij en je team samen sterker kunnen worden, met praktische tips en strategieën.
Jouw Eigen Rol: Werk Slimmer, Niet Harder
Teamleiders en managers komen vaak in de valkuil terecht om te veel operationeel werk te doen. Dit gaat ten koste van strategisch leiderschap. Zo blijf je effectief:
- Prioriteren: Focus op strategische taken zoals (midden)lange termijnplanning en risicomanagement.
- Delegeren: Geef operationele taken uit handen. Dit geeft ruimte voor je eigen groei én die van je team. Denk daarbij aan: maandelijkse controles op productie, AO/IC verantwoordelijkheden of het voorzitten van team overleggen (roulerend voorzitterschap zorgt voor eigenaarschap).
- Structuur: Plan wekelijkse check-ins en gebruik time management technieken om je agenda te stroomlijnen.
- Kwetsbaarheid: stel je open op en wees kwetsbaar, dus ook als iets niet lukt of als je hulp nodig hebt. Als leidinggeven hoef/kan je niet overal het beste in zijn. Dit verlaagt de lat voor mensen om zelf uitgesproken en open te zijn. Hierdoor creëren je een open cultuur en saamhorigheid waardoor jij beter zaken kunt delegeren.
Eigenaarschap Vergroten: De Sleutel tot Succes
Als teamleider balanceer je tussen het sturen van je team en operationele ondersteuning.
Een zorgadministratie functioneert optimaal als medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun werk. Hoe vergroot je dat gevoel van eigenaarschap? Hier zijn een aantal praktische tips:
- Geef Autonomie
Laat medewerkers zoveel mogelijk zelf beslissen hoe ze hun werk aanpakken. Bied een duidelijke structuur, maar geef ruimte voor creativiteit en eigen ideeën. Dit vergroot de betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Hierbij wel een kleine voetnoot: leidinggeven is per definitie situationeel. Autonomie geven is over het algemeen de beste aanpak maar het kan ook zijn dat een bepaalde situatie, of een bepaalde context, vraagt om daadkracht en de regie pakken door de leidinggevende. Ook dat is eigenaarschap! - Kijk over de eilandjes heen
Doorbreek afdelingsmuren en stimuleer samenwerking met andere teams. Dit voorkomt eilandjes-denken en zorgt voor naadloze processen. Vaak zien wij dat medewerkers op de zorgadministratie vooral focussen op primaire taken. Bij AAG zijn wij van mening dat een veel groter proces in ogenschouw genomen moet worden. Namelijk de totale zorgcontrolcyclus, daarbij zijn relevant: zorgverkoop, clientstromen, inrichting van processen en systemen, administratie, resultaatmanagement en sturing, AO/IC en de declaratie en verantwoording. - Stel Gezamenlijke Doelen
Zorg dat medewerkers weten hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel. Organiseer teamoverleggen waarin de belangrijkste doelen en successen gedeeld worden. Dit geeft betekenis aan hun werk en versterkt het teamgevoel. - Beloon Initiatief
Erken en beloon het nemen van initiatief. Dit hoeft niet altijd met financiële prikkels; een compliment of het delen van een succes tijdens een teamoverleg kan al een groot verschil maken. Zorg dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. - Coaching en Ontwikkeling:
Investeer in trainingen en coaching van medewerkers. Er zijn voldoende relevante opleidingen voorhanden die medewerkers inhoudelijk maar ook professioneel laten groeien. Hoe beter je medewerkers zich ontwikkelen, hoe sterker je afdeling functioneert. - Leiden door Voorbeeld:
Laat als leider zien wat je verwacht. Of het nu gaat om klantgerichtheid, integriteit of flexibiliteit, jouw gedrag zet de toon.
Conclusie
Toekomstbestendige zorgadministraties draaien niet alleen om technologie en processen, maar vooral om mensen. Met effectief leiderschap en een focus op eigenaarschap creëer je een team dat niet alleen presteert, maar ook groeit. Neem deze tips mee in je dagelijkse praktijk en zet samen stappen naar een sterke, toekomstgerichte afdeling.
Heb je behoefte aan een sparringpartner of aan tijdelijke invulling van de rol van teamleider of manager op de zorgadministratie? Neem contact op met Florian Maissan.
Deel dit bericht:
Ontdek meer over AAG
Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!