Skip to content
Terug naar kennisbank

Gastvrijheidsconcept bij Omring op het hoofdkantoor

Omring levert al 100 jaar zorg in West-Friesland, de kop van Noord-Holland en op Texel. Onze medewerkers vormen het hart van onze organisatie en met elkaar bouwen we aan de zorg voor morgen, zodat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen met onze zorg aan huis. Of dat ze na revalidatie zo snel mogelijk weer hersteld naar huis gaan. En als dat niet meer gaat, krijgen cliënten zorg op een van onze woonlocaties. Omring heeft 30 locaties en levert met zo’n 4500 medewerkers en 2200 vrijwilligers (thuis)zorg en ondersteuning aan ruim 10.000 cliënten in Noord-Holland Noord.

Centrale ontmoetingsruimte

Met het project het ‘Baken van de Toekomst’ heeft Omring het kantoorgebouw in Hoorn toekomstbestendig gemaakt door te vernieuwen en te verduurzamen, waaronder ook de ontmoetingsruimte ‘Voor Anker’ en de ontvangstruimte. AAG heeft Omring geholpen om het concept voor de ontmoetingsruimte te ontwikkelen door het organiseren van een aantal brainstormsessies met een afvaardiging vanuit de organisatie. Hieruit is een visie ontstaan en zijn kaders geformuleerd. Vervolgens is de visie geconcretiseerd met conceptuele uitgangspunten en is een businesscase opgesteld.

Multifunctioneel

De nieuwe, centraal bij de ingang gelegen ontmoetingsruimte, is een verbindende plek waar men kan ontspannen, werken en elkaar ontmoet. Er zijn banken, kleine tafels met stoelen en hoge tafels met barkrukken om te voldoen aan deze functies.

De ontmoetingsruimte is een van fijne ruimtes waar alle Omringers zich welkom voelen, lekker kunnen eten en drinken en elkaar ontmoeten, gedurende de gehele werkdag. Er zijn dagelijks medewerkers aanwezig bij wie men verse koffie kan bestellen vanuit de espressobar of een gezonde, verse lunch vanuit de counter.

Trainen en begeleiden

Middels diverse trainingssessies heeft Jeanine de Vries van AAG de medewerkers van de receptie en van het personeelsrestaurant van vroeger meegenomen in hoe er wordt gewerkt in het nieuwe Baken. Belangrijk daarbij was om zoveel mogelijk synergie te bereiken tussen de receptie en de ontmoetingsruimte. Hoe vindt men elkaar en hoe kan men op elkaar bouwen? De medewerkers van zowel receptie als ontmoetingsruimte zijn het visitekaartje van de locatie en daarmee van de organisatie. Zij dragen gastvrijheid hoog in het vaandel.

Duurzaam en gezond

Voor wat betreft het assortiment in de ontmoetingsruimte is er voor ieder wat wils. Desondanks wordt er vrijwel niets weggegooid. Dat was ook een van de speerpunten naast vitaliteit; duurzaamheid. Het aanbod is overwegend gezond. Een positieve stimulans voor medewerkers om gezond te lunchen. Er wordt gebruik gemaakt van pure producten, gezonde varianten en vegetarische opties. Zo is er een yoghurtbar en een saladebar waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt.

         

Daarnaast worden mono-verpakkingen zoveel mogelijk voorkomen, bestaat het assortiment voor minimaal 75% uit biologische producten (of anders keurmerk), wordt er minder vlees aangeboden en krijgen de ‘Betere keuze’ producten een prominentere plek. Bovendien worden er ovensnacks aangeboden in plaats van frituur.

Succes

Met de realisatie van de ontmoetingsruimte ‘Voor Anker’ is een voorziening gecreëerd die past bij de kernwaarden van Omring. De ruimte is multifunctioneel inzetbaar en draagt bij aan de onderlinge verbinding, de werksfeer en het werkgeluk van Omringers. Bovendien is de ontmoetingsruimte het visitekaartje voor andere pandgebruikers, zoals bezoekers van het gezondheidsplein. De ontmoetingsruimte is inmiddels enorm goed bezocht; op dinsdag en donderdag zijn vrijwel alle stoelen bezet en worden er gretig lunchproducten afgenomen.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search