Skip to content
Terug naar kennisbank

Employee experience: uitleg en tips

Aandacht voor nieuwe medewerkers is niet alleen van belang tijdens de periode van sollicitatie of onboarding maar gedurende de hele loopbaan. Dit artikel omschrijft wat de ‘employee experience’ is en waarom het zo belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in je organisatie.

Wat is de ‘Employee experience’?

‘Employee experience’ (EX) verwijst naar de algehele beleving van werknemers binnen een organisatie gedurende hun gehele loopbaan, vanaf het moment van sollicitatie tot aan het moment van vertrek. Dit concept omvat alle interacties, indrukken en gevoelens die werknemers ervaren tijdens hun dienstverband, inclusief dagelijkse werkervaringen, werkcultuur, relaties met collega’s en leidinggevenden, professionele ontwikkeling en de fysieke en digitale werkomgeving.

Kaveh Abhari, hoogleraar Information Systems aan de San Diego State University, is de bedenker van het concept van ’employee experience management’. Dit concept heeft als doel organisaties aan te moedigen eerst na te denken over de medewerkerservaring, vóórdat nagedacht wordt aan de klantervaring.

De focus op de EX heeft ook gezorgd dat het werkterrein van de HR-afdeling is verbreed. Het gaat voor potentiële medewerkers niet alleen meer om de (financiële) beloning maar juist ook om acties om de EX te verbeteren. Wil jij het succes van je mensen (en dus van de organisatie) vergroten? Lees dan snel verder.

De fasen van de Employee experience

Employee experience kan worden onderverdeeld in een aantal fases die tijdens de loopbaan van een medewerker van belang zijn. Deze fases zijn hieronder kort beschreven. Ook vind je een aantal tips terug per fase.

1
Aantrekken
2
Werven
3
Onboarding
4
Ontwikkeling
5
Retentie
6
Offboarden
  1. Aantrekken
    In deze fase richt een organisatie zich op het aantrekken van potentiële werknemers door middel van employer branding en marketing. Het doel in deze fase is om een positief imago van de organisatie te creëren, zodat kandidaten zich aangetrokken voelen tot de organisatie.
    Tip: zorg dat de manier waarop jouw (zorg)organisatie wordt gepresenteerd aan de voorkant – ook klopt met de werkelijkheid en kijk in welke mate je kernwaarden terugkomen gedurende de volledige loopbaan van een medewerker. Bespreek dit ook eens met je collega’s van marketing.
  2. Werven
    Deze fase omvat het proces van het vinden, selecteren en aannemen van nieuwe werknemers. Het is cruciaal dat kandidaten een positieve ervaring hebben gedurende het hele sollicitatieproces.
    Tip: gebruik vacatures die beschrijven wat mensen in de functie mogen bereiken, in plaats van een lijst met kwalificaties die ze zouden moeten hebben. Denk ook eens aan andere vormen van solliciteren dan alleen een brief, bijvoorbeeld door het uploaden van een korte voorstelvideo.
  3. Onboarding
    In de onboardingfase worden nieuwe medewerkers geïntroduceerd in de organisatie, hun rol en het team. Een effectieve onboarding helpt nieuwe werknemers zich welkom te voelen en snel productief te worden.
    Tip: zorg voor een introductie zodat de medewerker de organisatie leert kennen. Ook een buddy kan helpen om een nieuwe medewerker op een fijne manier te laten landen in het team.
  4. Ontwikkeling
    Deze fase richt zich op de voortdurende groei en ontwikkeling van werknemers door middel van trainingen, loopbaanontwikkeling en mogelijkheden voor promotie.
    Tip: geef medewerkers autonomie om zelf met suggesties te komen voor trainingen/ opleidingen in hun loopbaanontwikkeling. Stimuleer als HR professional de leidinggevenden om het gesprek over ontwikkeling én feedback aan te gaan.
  5. Retentie
    De retentiefase draait om het behouden van talent binnen de organisatie. Dit omvat het creëren van een werkomgeving waarin werknemers zich gewaardeerd en betrokken voelen.
    Tip: de werk-privé balans en werkomgeving zijn van belang. Ga met medewerkers en/of leidinggevenden het gesprek hierover aan. Het kan juist bijdragen om als leidinggevende of als HR professional betrokken te zijn in deze thema’s.
  6. Offboarding
    De offboardingfase betreft het proces van afscheid nemen van werknemers die de organisatie verlaten, hetzij vrijwillig hetzij door ontslag. Een goede offboarding zorgt voor een positieve laatste indruk en kan waardevolle feedback opleveren.
    Tip: organiseer exitgesprekken om als organisatie een goed beeld te creëren waarom medewerkers de organisatie verlaten. Vraag de medeweker die vertrekt om iets te vertellen over zijn/ haar ervaringen met de organisatie en deel dit met nieuwe kandidaten of op je website. Maak van de vertrekkende medewerker een ambassadeur.

Het begrijpen en optimaliseren van deze zes fases van de employee experience kan jouw organisatie helpen om talent aan te trekken, te ontwikkelen, te behouden en op een respectvolle manier afscheid te nemen van werknemers. Door aandacht te besteden aan elke fase creëer je als organisatie een positieve werkomgeving. Dat leidt tot hogere betrokkenheid, tevredenheid en productiviteit onder medewerkers.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search