Skip to content
Terug naar kennisbank

Een APK voor jouw ondersteunende diensten is zo gek nog niet!

Auteur: Erik Vriens

In de zorg richten we ons op de gezondheid van onze cliënten, maar waarom niet op onze eigen werkzaamheden?

Deze stelling klinkt wellicht vreemd, maar helaas moeten we constateren dat we dit in de praktijk vaak tegenkomen. We zijn binnen de zorg volledig gefocust op het verlenen van zorg aan onze cliënten/patiënten. Daarvoor werken we in de zorg, maar we “vergeten” te kijken hoe de randvoorwaarden voor onze medewerkers georganiseerd zijn.

  • Doen we onze werkzaamheden nog wel volgens de gemaakte afspraken?
  • Wat we doen, doen we dat nog efficiënt?
  • Zijn de gegevens waar we over beschikken nog up-to-date?
  • Voldoen we nog aan de wettelijke eisen?
  • Sluiten de werkzaamheden en processen nog aan op de wensen van de organisatie/medewerkers?

HKZ kijkt naar hoe de zorgprocessen zijn vormgegeven en of die voldoen aan van tevoren vastgestelde kwaliteitsnormen. Helaas komt de bedrijfsvoering (ondersteunende diensten) hierin minder terug. Dat is aan de ene kant begrijpelijk, maar wel jammer. Want ook de ondersteunende diensten zorgen er, zij het indirect, voor dat een zorgorganisatie goede zorg kan leveren!

Health Check

Wij denken dat bovenstaande voor veel zorgorganisaties heel herkenbaar is. Vaak weten ze alleen niet waar ze moeten beginnen om antwoord te krijgen op de gestelde vragen.

De processen binnen de ondersteunende diensten kunnen worden vormgegeven door middel van een integrale serviceorganisatie (zie artikel Integrale Serviceorganisatie). Dit is het centrale punt waar alle diensten samen kunnen werken ten behoeve van de zorg(medewerker). Doel is het ontzorgen van de zorgmedewerker, door middel van het bieden van één centraal loket/ingang, waar medewerkers hun vraag kan stellen. Hierdoor kan de medewerker zich focussen op zijn werk, het leveren van zorg.

Opbouw Integrale Service Organisatie

Om bovenstaand model toe te kunnen passen en actueel te houden is het aan te raden periodiek een Health Check te doen. Tijdens de Health Check worden alle facetten die van belang zijn voor een goed werkende Integrale Service Organisatie onder de loep genomen. Ook als je nog niet zover bent, helpt een Health Check je bij het in kaart brengen van de volwassenheid van de ondersteuningsorganisatie (of ondersteuning):denk aan FM, HRM, ICT, Vastgoed, Finance.

Voorbeelden van vragen die wij stellen bij zo’n Health Check zijn onder andere:

  • Welke processen zijn er en hoe worden deze toegepast?
  • Welke diensten worden er geleverd?
  • Hoe is de samenwerking tussen de verschillende afdelingen geregeld?
  • Wordt er nog voldaan aan de wet en regelgeving. (bijvoorbeeld: Is het BHV plan nog geldig)?
  • Voldoen de geboden diensten aan de wensen van de (zorg)medewerkers?
  • Zijn de werkzaamheden nog in lijn met het beleid van de organisatie?
  • Sluit de inrichting van het FMIS (Facilitair Informatie Systeem) nog aan op de wensen en processen?
  • Is de data waar mee gewerkt wordt nog up-to-date. (Bijvoorbeeld: Is de demarcatie van de gehuurde panden duidelijk.)?

Aan de hand van de uitkomsten van de Health Check heeft een organisatie een mooi overzicht van de onderdelen waar ze aandacht aan moeten geven om de (interne) dienstverlening weer op het gewenste niveau te brengen en te houden. Ook als jouw organisatie nog geen Intergale Serviceorganisatie heeft, is het een mooi startpunt om dit te gaan doen. Doel is om te zorgen dat je jezelf als ondersteunende organisatie constant blijft (door)ontwikkelen. In beide gevallen dus een win win!

Meer willen weten over de Health Check? Wij komen graag met je in gesprek.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search