Skip to content
Terug naar kennisbank

Budgetuitdagingen? Inkoop is een deel van de oplossing!

Het nieuwe jaar is begonnen en 2024 wordt er weer eentje met de nodige uitdagingen, mooie maar ook spannende! Een van die spannende is, zoals ieder jaar, de realisatie van de begroting. Halen we de verwachte inkomsten, hebben we de noodzakelijke uitgaven, geplande initiatieven, en kostenstijgingen goed berekend en zo zijn er nog tal van uitdagingen waar een nieuw jaar ons voor stelt.

Wat hierbij vaak opvalt is dat er over het algemeen, uitzonderingen daar gelaten, vooral gekeken wordt naar de verhouding tussen inkomsten en bekende uitgaven. Zelden wordt dieper ingegaan op de voorwaarden waaronder deze uitgaven worden gedaan én wat de inhoud van de uitgaven is. Met inhoud bedoelen we dan aan welke producten of diensten specifiek geld wordt uitgegeven en wat hier aan synergie in bestaat of mogelijk is. Nog te vaak zien we dat identieke producten bij verschillende leveranciers aangeschaft worden, en dan vaak niet eens bij preferred supliers. Hier ligt nog een kans om de begroting te verruimen en de budgetten te optimaliseren, immers door meer bij minder partijen af te nemen kan je de voorwaarden aanscherpen. Door inkoop in te zetten in verbinding met, in ieder geval, contracteigenaren en inhoudsdeskundigen zal de invloed op uitgaven duidelijker zichtbaar worden en kunnen nog betere keuzes gemaakt worden. De rol van inkoop moet dus proactiever worden en meer worden ingezet.

De kracht van inkoop

Toch zien we bij slechts enkele van onze klanten dat de inkoopafdeling ook echt proactief te werk gaat én breder ingezet wordt. De kracht van inkoop ligt echter niet alleen in hun onderhandelingsvaardigheden en organisatorische kracht, maar ook in hun vermogen om de organisatie proactief te adviseren. Door hun kennis en onafhankelijke positie kunnen ze dieper graven in de uitgaven, voorwaarden, argumenten en leveranciersovereenkomsten. Zo kan een ABC-analyse, die laat zien waar en waaraan uitgaven worden besteed al heel veel inzicht geven in de verdeling van die uitgaven bij leveranciers. Aan de hand hiervan is goed te bepalen of er niet te veel leveranciers zijn voor een identiek product of dienst maar ook of de verdeling naar A, B of C leveranciers goed in balans is (80% spend bij 20% leveranciers = A, 15% spend bij 30% leveranciers = B en 50% spend bij 5% leveranciers = C). Daarnaast is ook de impact van indirecte kostencomponenten een belangrijke. Vaak verdwijnen deze in de overhead terwijl ook hier winst te behalen valt door onder andere verlaging van de facturatiefrequentie of door afspraken te maken over verzamelfacturen waardoor de verwerkingsinzet verminderd.

Geweten van de organisatie

Tevens kan inkoop als het “geweten van de organisatie” een heel grote rol spelen bij de (verdere) bewustwording van de uitgavengewoontes en patronen. Heb je de spullen echt wel nodig? Is een alternatief product wellicht ook een oplossing? Waarom kijk je niet of dit of een gelijkwaardig product bij een van de preferred suppliers te bestellen is? Zomaar een paar vragen die vanuit een goede inkoopafdeling gesteld (kunnen) worden en die, hoe simpel ze misschien ook lijken, indirect bijdragen aan een optimalere inzet van (financiële) middelen.

Er is dus nog (veel) meer mogelijk! Om dit nu en in de toekomst (nog) beter te kunnen organiseren en borgen zal de rol van inkoop in de zorg moeten veranderen. Inkoop zal een meer adviserende en strategische rol moeten gaan spelen, en organisaties zullen moeten gaan inzien dat inkoop niet alleen een deel van de oplossing is voor budgetuitdagingen, maar een integraal onderdeel van een duurzamere en kostenefficiënte uitvoering van de zorgorganisatie kan zijn.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search