Skip to content
Terug naar kennisbank

AI en HR: Wat is AI en gaat het HR vervangen?

Wat is AI nu precies? Als je een HR rol vervult kan het niet zo zijn dat je anno 2024 nog niet van Artificiële Intelligentie (AI) hebt gehoord. AI is kortgezegd, het vermogen van een computer om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijk denkvermogen vereist.

De evolutie van AI

De oorsprong van AI gaat terug naar 1935 toen de bekende wiskundige Alan Turing een machine ontwikkelde die de basis legde voor moderne computers. Deze machine kon code lezen en zelf automatische berekeningen maken. Hierna zijn de ontwikkelingen in dit vakgebied niet stil komen te liggen maar het is nooit erg toegankelijk geweest voor alleman. Dat veranderde in november 2022, toen AI wereldwijd razend populair werd en zijn doorbraak kende bij het grote publiek door de lancering van ChatGPT.

AI in de (HR)praktijk

ChatGPT biedt de mogelijkheid om automatisch teksten te generen op basis van input van de gebruiker. Dit kan in de praktijk al snel worden toegepast voor het opstellen van brieven, vacatures, contracten, addenda, beleidsstukken en andere documenten. Echter reiken de mogelijkheden van ChatGPT (en andere AI applicaties) veel verder. Denk bijvoorbeeld aan het samenvatten van teksten, het fungeren van AI als een gesprekspartner voor dialoogsimulaties, het vertalen van teksten, het uitleggen van theorieën of concepten, creatief schrijven, brainstormen of het op maat maken van een leerpad voor een medewerker.

Naast alle voorgenoemde functionaliteiten kan HR ook in andere werkprocessen AI toepassen, namelijk:

  • Aantrekken van medewerkers (denk aan employer branding)
  • Aannemen van medewerkers
  • Binden van medewerkers
  • Behouden van medewerkers
  • Ontwikkelen & opleiden
  • Coachen & begeleiden

Er is dus steeds meer mogelijk en deze mogelijkheden breiden zich in een razend snel tempo uit. Als je nog geen gebruik maakt van AI, dan is de vraag niet of je hier gebruik van wilt gaan maken, maar per wanneer en op welk vlak.

De toekomst van het HR werkveld

Omdat er tegenwoordig zoveel mogelijk is en deze toepassingen alleen maar zullen groeien, vrezen veel mensen voor hun baan door de overname van AI. Een groot onderdeel van het HR werk is immers (personeels)administratie en steeds meer handmatige handelingen worden geautomatiseerd. Gelukkig is hetgeen wat HR onderscheidt van andere specialismes het menselijke aspect, en laat dit nou net het ding zijn wat AI niet kan overnemen.

Desondanks zal er ongetwijfeld iets gaan veranderen, sterker nog, het HR werkveld zal de stijgende innovatieve lijn doorzetten die het de afgelopen jaren al heeft gekend. Aanpassingen zullen hiervoor nodig zijn, ongeacht je leeftijd, opleidingsniveau en ervaring.

Wat betekent dit voor mij (de HR professional)?

Als je nog niet over voldoende kennis beschikt van AI applicaties, dan wordt het tijd voor een verdiepingsslag in de mogelijkheden. Zoals benoemd blijft de mens centraal staan, maar er moet een manier gezocht worden voor HR professionals om de nieuwste technologieën effectief in te zetten.
Als je moeite hebt om deze nieuwe technologieën te begrijpen en te implementeren zoek dan hulp bij je leidinggevende of collega’s. Wees hierin gerust, het werken met deze nieuwe applicaties is laagdrempelig, je moet alleen weten waar je moet zoeken.

Risico’s van AI

Je bent inmiddels overtuigt van de impact van AI in het HR werkveld en je wil hiermee gaan leren werken, mooi!
Wanneer je meer gaat werken met AI en de mogelijkheden verkend, zal de input die nodig is voor de gewenste output ook verhogen. Hiermee stuit je direct op een van de grootste risico’s van het werken met AI applicaties, de borging van privacy. Wanneer je gaat werken met applicaties, zorg er dan in ieder geval altijd voor dat je weet wat voor applicatie je gebruikt en wat er gebeurd met de input. Let altijd op met het delen van persoonsgegevens, de kern van AI is namelijk het lerende vermogen. Wanneer een AI applicatie persoonsgegevens ontvangt, zullen deze gegevens dus gebruikt worden om van te leren en kunnen deze gegevens als output voor een ander gelden.

Daarnaast is het belangrijk om je bewust te zijn van de output van AI. Het antwoord dat AI biedt is namelijk afhankelijk van de input die het krijgt, wanneer de input niet klopt (de vraag die je stelt of de aangeleverde data), kan de output ook een vertekend beeld geven. Neem dus nooit klakkeloos informatie over maar lees het altijd na.

Wil je meer informatie of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Sjors Hermans.

Bronnen:
History of artificial intelligence | Dates, Advances, Alan Turing, ELIZA, & Facts | Britannica
What is AI? Applications of artificial intelligence to dermatology | British Journal of Dermatology | Oxford Academic
Automation, Algorithms, and Beyond: Why Work Design Matters More Than Ever in a Digital World

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Deel dit bericht:

Contact en vragen

We vertellen veel. Niet gek, want we hebben ook veel te bieden. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Contact

Ontdek meer over AAG

Bekijk onze expertises en klantcases of lees meer over ons!

Onze expertises

Betere zorg begint met een goede basis. Benieuwd hoe we zorgorganisaties daarbij helpen?

Ja, zeker!

Klantcases

Hoe we andere zorgorganisaties hebben geholpen om de zorg beter te maken?

Laat je inspireren!

Wij van AAG

We helpen zorgorganisaties om hun bedrijfskundige processen te verbeteren.

Vertel me meer
Search